Logg inn og spill online mot Rikstoto!
Opplæringsvideoer
I tillegg til våre egne hurtigstartsvideoer har de dyktige folkene hos www.storavinster.se laget noen videoer som gir en god og grundig introduksjon til bruken av Jokersystemet.

Disse videoene ligger fritt tilgjengelige på Youtube:

Grunninføring i bruk av Jokersystemet
Innføring i bruk av utgangssystemer
Innføring i bruk av poengsystem
Innføring i bruk av ABCD-system

Support
Vår support er åpen hverdager, og vår målsetning er at du skal få svar så snart som mulig, men aldri senere enn virkedagen etter du sendte inn ditt spørsmål.

Ofte stilte spørsmål
Vår ambisjon er å ha høy kvalitet på vår support. Derfor kommer vi kontinuerlig til å legge inn svar på ofte stilte spørsmål under rubrikken Ofte stilte spørsmål. Vi oppfordrer deg til å lese gjennom disse før du tar kontakt med vår support. Det er ofte slik at andre har stilt spørsmålet før, og da vil du kunne løse problemet raskere og enklere på egenhånd. Finner du ikke løsningen der og heller ikke i håndboken er du velkommen til å ta kontakt med oss på e-post på support@jokersystemet.no.

Abonnementsspørsmål håndteres via samme e-post-adresse.

Når du tar kontakt med oss ber vi deg om å alltid oppgi følgende:

Fullt navn
Jokersystemets versjonsnummer (Dette finner du hvis du velger menyen «Hjelp» og så valget «Om»)
Din brukerkode (Finnes under menyen «Fil» og så valget «brukerinformasjon»)
Beskriv problemet så grundig som mulig. Inkluder hva som gjør at feilen oppstår, og eventuelt hvilken feilmelding du får.

OBS! Supporten svarar i prinsippet ikke på spørsmål av generell data-karakter, eksempelvis om Windows eller antivirusprogram. I disse tilfeller henviser vi til respektive programmers support eller brukerveiledninger. Ellers kan det også være lurt å lese gjennom Ofte stilte spørsmål.

Kontaktinformasjon
Tekniske spørsmål og abonnementsspørsmål: support@jokersystemet.no

Ofte stilte spørsmål
Innlevering av systemspill på nett
For en rask innføring i hvordan du leverer systemspill hos Rikstoto på Internett, se Leveringsguide Rikstoto.

Problem med automatisk oppdatering
Dersom du opplever problemer med den automatiske oppdateringen til ny versjon kan du laste programmet ned på nytt fra www.jokersystemet.no. Da vil du selv kunne oppgradere til ny versjon.

"Failed to set data..."
For brukere av operativsystemene Windows Vista og Windows 7 kommer ofte feilmeldingen «Failed to set data..» hver gang man åpner Jokersystemet. For å slippe denne kan man gjøre slik:

Høyreklikk på ikonet for Jokersystemet på skrivebordet eller i start-menyen.
Velg «Kjør som administrator».
Velg så at du stoler på programmet.

Merk at feilmeldingen ikke er farlig og påvirker ikke hvordan programmet virker.

Spille "V6"
For å spille «V6» i Jokersystemet huker du av i ruten for «V6» under «Systeminformasjon». Dette vinduet er også det samme vinduet som kommer opp hver gang du åpner et nytt system i programmet.
Du kan også endre dette underveis når som helst mens du jobber med det aktuelle systemet. Husk bare på å sette det slik du vil ha det før innlevering.

Dersom du vil at «V6» skal være valgt som standard på alle dine nye systemer kan du åpne «Innstillinger» og huke av under «Standardverdier».

Det er viktig å bemerke at standardverdier ikke vil påvirke dine allerede eksisterende systemer. Det er en god tommelfingerregel å alltid ta en sjekk på «Systeminformasjon» før du leverer systemet slik at du er sikker på at alt er slik du ønsker det.

Ny PC eller mistet installasjon
Dersom du skulle ha behov for å installere Jokersystemet på nytt kan du gjøre dette på akkurat samme måte som første gang. Last ned programmet fra vår hjemmeside, installere, angi brukerkode og hent nøkkel. Dersom du har mistet brukerkoden kan du kontakte oss på e-post support@jokersystemet.no.

Problemer med å sende systemutskrift via e-post
Dessverre virker ikke den innebygde utsendelsesfunksjonen i Jokersystemet for alle brukere. For å sende systemutskrifter til dine venner kan du gjøre som følger:

Når du er ferdig med ditt system, trykk på ikonet for systemutskrift i Jokersystemets verktøysfelt.
Trykk på diskett-knappen for å lagre systemutskriften.
Velg et praktisk sted på harddisken å lagre til (eksempelvis skrivebordet eller et annet sted som er lett å finne igjen), og velg «OK».
Start e-postprogrammet du vanligvis bruker og lag en ny melding på helt vanlig måte.
Skriv inn adressene til alle du ønsker å sende systemutskriften til.
Velg vedlegg eller attachment
Finn systemutskriften du lagde tidligere og trykk åpne, open eller lignende. Send så e-posten.

Problem med henting av startlister
Dersom din PC «henger» eller bruker veldig lang tid uten at noe skjer etter å ha trykket på «telefonen» i Jokersystemet, er årsaken mest sannsynlig en brannmur. En brannmur begrenser mulighetene for andre programmer til å koble seg opp mot Internett som en ekstra sikkerhet.

Om du ikke selv vet hvordan du endrer innstillingene for din brannmur slik at Jokersystemet kan få koblet seg opp mot Internett, anbefaler vi at du kontakter supporten til brannmursprogrammet du bruker.

Merk at Windows sin egen brannmur ikke forårsaker problemer for Jokersystemet.

Skjermoppløsning Dersom du ikke ser telefon- eller rikstoto-knappen øverst til høyre i Jokersystemet må du endre din skjermoppløsning. Vi anbefaler å benytte 1024x768 eller høyere. For å endre skjermoppløsning går du i kontrollpanelet i Windows, velger «skjerm» og så «innstillinger».

Brukerkode Dersom du har mistet brukerkoden kan du kontakte oss på e-post support@jokersystemet.no.

Printer Anslagsvis mer enn 90 prosent av markedets printere klarer å skrive ut bonger gjennom Jokersystemet. Visse innstillinger, som er unike for hver printer, må dog settes i Jokersystemet for at strekene skal plasseres rett på bongene.

Disse innstillingene gjør du under filmenyen i innstillinger. Dette kan du lese mer om i brukerhåndboken.

Mac Jokersystemet vil kun fungere på maskiner som har Windows installert. Alternativt går det an å forsøke med programvare som kan kjøre Windows-programmer på Mac, men i prinsippet er et Windows-miljø nødvendig.

Riktig dato- og tids-innstillinger Når du lager et nytt system foreslår Jokersystemet automatisk bane basert på spilleform. Dersom din PC har feil dato instilt vil ikke dette fungere riktig. Dette kan enkelt rettes opp ved å dobbelt-klikke på klokkefeltet i enden av Start-menyen og så endre til riktig tid og dato.